Handla online

Som allt med internetanvändandet så ökar även handeln online. Den fick ju sig även en extra liten knuff när coronabegränsningar infördes våren 2020. 2017 stod e-handeln för 8,7% av den totala retailförsäljningen och den har troligen ökat de senaste åren.

I Sverige har runt 84% shoppat online någon gång under 2019. Den främsta betalmetoden då var med betalkort (53%) följt av banköverföring (22%) och e-faktura (15%).

Det är fortfarande många som tittar på en enhet och sen genomför köpet på en annan. Hela 85% av kunderna uppger att de har startat ett köp på en enhet för att sedan avsluta på en annan. Det är därför väldigt viktigt att se till att ens sida fungerar på alla enheter och även att man annonserar på mobiler även om det slutgiltiga köpet sker på en dator eller vice versa.

Enligt en undersökning i USA hade 43% av onlineshoppare gjort sina inköp från sängen, 23% på kontoret, och 20% från badrummet eller i bilen. Vi kan gissa att detta även gäller här i Sverige.

Vad ska man då som företagare ta med sig i allt detta. Jo det är viktigare än någonsin att ha en fungerande e-handel. Du ska synas på alla enheter och göra det enkelt för kunden att genomföra hela resan från produkt till betalning.